آیه 6 سوره قاف (ق) میگوید:
مگر به آسمان بالای سرشان ننگریستهاند كه چگونه آن را ساخته و زینتش دادهایم، و هیچ پارگی (شكافی) در آن نیست.
طبق این آیه هیچ پارگی یا شكافی در آسمان وجود ندارد. اما پارگی، شكاف یا ترك (فرج) در مورد آسمان چه معنایی دارد؟ مگر آسمان مانند یك صفحه گسترده و وسیع (یا به عبارتی دیگر: سقف) است كه چنین مفهومی در مورد آن صدق كند؟ حقیقت این است كه اگر به آیاتی از قرآن كه در آنها از آسمان و چگونگی خلقت آن سخن رفته است، تأملی اندك كنیم، خواهیم دید كه از نظر قرآن آسمان مانند سقفی است كه بر فراز زمین بنا شده ا ست.
در حقیقت عقل آن زمان بشر از این فراتر نمیرفته !!
آیه 32 سوره انبیاء میگوید:
و آسمان را سقفی محفوظ قرار دادیم …
و البته وقتی سخن از سقف میرود، برای عرب جاهلی طبعاً این سؤال پیش میآید ( چون اسلام تا 25 سال پس از پیدایش, در عربستان گیر کرده بود و هنوز فرصت تجاوز به ما ایرانی ها را نداشت تنها مخاطبش عربها بودند پس کلام خدا باید در این زمان و در بین اعراب احمق معنا داشته باشد ) كه سقفی به این بلندی و بزرگی چگونه بدون ستون ایستاده است. اینجاست كه محمد مجبور است ادعا كند كه ستونهایی این سقف بلند و بزرگ را نگه داشتهاند، ولی شما آن ستونها را نمیبینید. محمد این مدعا را در قالب آیاتی از قرآن ارائه میدهد:
خدا همان كسی است كه آسمانها را بدون ستونهایی كه آنها را ببینید برافراشت...
(سوره رعد، آیه 2)
البته در اصل، قدرت خداست كه نمیگذارد این سقف روی سرما بریزد:
و یمسک السماء ان تقع علی الارض .....
… و آسمان را نگاه میدارد تا [مبادا] بر زمین فرو افتد...
در چنین فضای فكری، طبیعی است كه یكی از علائم قیامت این باشد كه:
آسمان گشوده و درهایی در آن پدید آید
(سوره نبأ، آیه 19 (
اما آیا از محمد ـ كه دانش و آگاهیاش از جهان هستی در چارچوب دانستههای 1400 سال پیش است ـ میتوان انتظار داشت كه از فضای بیكران بالای سَرِ ما، دركی امروزین داشته باشد؟ این، البته انتظاری نابجاست!
یا خدایی در کار نبوده است و یا خدایی ساختگی بوده است و یا حتی در بهترین حالت محمد فکر میکرده که با خدا صحبت می کند.
بدیهی است که خالقی دانا در مورد مخلوق خود اینقدر بی دانش صحبت نمیکند .
آنقدر خوب و عزیزی که به هنگام ودا حیفم آید که تو را دست خدا بسپارم .
یاد استادم زنده ,بدرود و پاینده ایران .....
یاد استادم زنده ,بدرود و پاینده ایران .....
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر