۱۳۹۰ تیر ۱۷, جمعه

زن و یکی از نواقص او از دیدگاه تعالیم اسلامی

نقص زن در عقل و ایمان در حدیث معتبری از صحیح بخاری که از نظر علمای اسلامی "معتبرترین کتاب بعد ازقرآن به شمار میرود"  چنین توضیح داده شده است، به آن توجه کنید:
" یا معشر النساء ... ما رایت من ناقصات عقل و دین اذهب للب الرجال الحازم من احداکن. قلن: و ما نقصان دیننا و عقلنا یا رسول الله ؟ قال الیس شهادة المراة مثل نصف شهادة الرجال ؟ قلن: بلی، قال: فذلک من نقصان عقلها ، الیس اذا حاضت لم تصل و لم تصم ؟ قلن : بلی قال : فذلک من نقصان دینها." ( صحیح بخاری عربی ــ انجلیزی جزء 1 حدیث 301 )
 یعنی:
" رسول خدا باری به گروهی از زنان گفت: من هرگز مانند شما زنان ناقص در عقل و ایمان ندیده ام. یک مرد مؤمن و آگاه میتواند به وسیله شما گمراه گردد. یکی از زنان پرسید: ای رسول خدا نقص در عقل و ایمان ما چیست ؟ او گفت: آیا مگر شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد نیست ؟ آنها تکرار کردند که اثبات. او گفت: این هم نقص عقل شما ... آیا درست نیست که شما زن ها نمیتوانید در دوران قاعدگی نه روزه بگیرید و نه عبادت نمائید ؟ ... او گفت: این هم دلیل بر نقص ایمان شماست .
صحت و اعتبار حدیث فوق غیر قابل بحث است، چنانچه در دو مجموعه معتبر حدیث (بخاری و مسلم) نقل شده است. این حدیث از جمله احادیثی است که مفسرین مسلمان در آن متفق القول اند. این حدیث مورد استفاده اندیشمندان معتبری چون غزالی، ابن العربی، رازی، سیوطی، قرطوبی، نواوی و ابن کثیر قرار گرفته است. حدیث فوق حکمی است ابدی در مورد زنان و مربوط به دوره معین از تاریخ نیست، بلکه توضیح موقعیت زن بطور کلی است و در همهٌ احوال و ادوار این قضاوت و درک نسبت به زن صادق خواهد بود. تا زمانیکه زنان قادر به عبادت و همچنین ادای فرائض دینی در ماه رمضان، بدلیل عادت ماهانه نیستند و تاهنگامیکه شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد ارزش یابی شود، این اپارتاید جنسی اسلامی پا بر جا است. زیرا که این حکم و این استدلال ریشه در بنیادهای فکری اسلام به عنوان یک دین زن ستیز دارد، که منشا و منبع الهام گرینده اش قرآن، سنت و کردار پیغمبر اسلام است.
پیغمبری که خودش اعلام میدارد که شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است و آن را قانون معرفی میکند سپس به آن استناد میکند برای اثبات بی عقلی زنان و مورد دیگر آنکه اگر نقص ایمان زنها را به دلیل عادت ماهیانه آنها تصور کنیم پس خداوند که خود زن را خلق کرده این نقص ایمان را ذاتا به زن تحمیل کرده و این با عدالت او ناسازگاری دارد ! و اما سوالی مطرح میشود پس زنانی که هرگز عادت ماهیانه ندارند میتوانند دارای ایمان کامل باشند ؟؟؟ اگر جواب مثبت است پس باز هم نشانه ای از بی عدالتی است و اگر پاسخ منفی است گویا خالق هستی دشمنی دیرینه ای با جنس زن دارد که در کل حق ایمان کامل داشتن را از او صلب کرده است.

آنقدر خوب و عزیزی که به هنگام ودا حیفم آید که تو را دست خدا بسپارم........
بدرود و پاینده ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر