۱۳۹۰ تیر ۱۷, جمعه

پهنای بهشت چقدر است ؟؟


پهنای بهشت چقدر است؟
این، سؤالی بود كه عرب جاهلی علاقه فراوانی به دانستن پاسخ آن داشت. پس پیامبر هم می‌بایستی از طرف خدا پاسخی برای آن دریافت می‌كرد.
از ظاهر آیات قرآن پیداست كه خدای محمد دوبار و به دو گونه به این سؤال پاسخ داده است:
«و برای نیل به آمرزش از پروردگار خود، و بهشتی كه پهنای آن [به اندازه] آسمانها و زمین است و برای پرهیزكاران آماده شده است، بشتابید.»

سوره آل عمران ـ آیه 3
«[برای نیل] به آمرزش از پروردگارتان و بهشتی كه پهنای آن به اندازه پهنای آسمان و زمین است و برای كسانی آماده شده كه به خدا و پیامبرش ایمان آورده‌اند، بر یكدیگر سبقت جویید  »
سوره حدید ـ آیه 21
   معلوم نیست كه پهنای بهشت به اندازه «آسمان و زمین» است یا «آسمان‌ها و زمین»؟! ممكن است بگویید در اینجا از دو بهشت سخن رفته است:
 اولی برای «پرهیزكاران» و دومی برای كسانی كه «به خدا و پیامبرش ایمان آورده‌اند».
 
اما آیا صرف ایمان آوردن به خدا و پیامبر، آدمی را بهشتی می‌كند؟ هرگز! طبق آیات قرآنی و روایات پیامبر و به حكم عقل و وجدان بشری اگر ایمان به خدا و پیامبر، با عمل صالح و پرهیز از گناهان (در حد امكان) همراه نباشد،‌ نتیجه‌ای نمی‌دهد. اما انجام اعمال صالح و دوری از گناه و فساد و بدی‌ها، همان «پرهیزكاری» است. پس هیچ دلیل نداریم كه این دو آیه از دو بهشت سخن می‌گویند.

 اما مشكل اصلی در جای دیگری است. سؤال این است كه معنای جمله: «پهنای بهشت به اندازه پهنای آسمان‌ها و زمین است» چیست؟
 ب
ه عبارت دیگر پهنای بهشت به اندازه آسمان‌هاست یا زمین؟(با توجه به علم و منطق ریاضی و اینکه بهشت مسلمانان مادی است و نه صرفا معنوی) اگر به اندازه آسمان‌هاست، دیگر نمی‌تواند به اندازه عرض زمین باشد، و اگر به اندازه عرض زمین است، نمی‌تواند به اندازه عرض آسمان‌ها باشد. ممكن است بگویید كه طبق آیات فوق، پهنای بهشت به اندازه مجموع پهنای آسمان‌ها و زمین است. اما اولاً ظاهر آیات چنین نمی‌گوید، ثانیاً زمین جزء بسیار كوچكی از آسمان‌ها (كهكشان‌ها) ‌است و نسبت بین پهنای زمین و پهنای آسمان‌ها مانند نسبت یك به هزاران میلیارد است و در این صورت معنای توجیه فوق این است كه خداوند در این آیات می‌خواهد بگوید كه پهنای بهشت به اندازه میلیاردها سال نوری بعلاوه عرض زمین است و این مثل آن می‌ماند كه بگوییم طول جاده نیویورك به اندازه مجموع طول یك طناب 300 كیلومتری بعلاوه طول یك كرم ابریشم است و یا اینكه وزن فلان كامیون به اندازه وزن یك فیل بعلاوه وزن یك مورچه است!؟ از اینها گذشته اصلاً «عرض زمین» یعنی چه؟ مگر زمین مسطح است كه طول و عرض داشته باشد؟!
آنقدر خوب و عزیزی که به هنگام ودا حیفم آید که تو را دست خدا بسپارم .
یاد استادم زنده ,بدرود و پاینده ایران ....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر