۱۳۹۰ تیر ۱۷, جمعه

زن از دیدگاه اسلام چیست ؟

نواقصی را که در سطور فوق از نظر گذرانیدیم بیانگر آن است که زن از نگاه تعالیم اسلامی همراه نامناسبی برای مرد است. نواقص او در عقل و ایمان بازدارنده و مانع شرکت او در امور مربوط به دایرهٌ مذهب و اجتماع میشود. می بینیم که این باور های مبتنی بر اپارتاید جنسی اسلامی، تا کجا و تا چه حدی منجر به تنزیل مقام زن به عنوان انسان میشود.
حسین عماد زاده در این  مورد چنین در افشانی می کند: " زن بر وزن من اندر لغت نام موجودی است که از کفر ابلیس مشهورتر و از پلنگ پرشر و شور تر و درست نقطه مقابل مرد را اشغال کرده است." ( زنان پیغمبر اسلام، ص 16 )
" قال عمر شینأ فعرضت فیه امرأته، فقال: لست فی شئ، انما أنت لعبة فإذا کانت الیک حاجة دعوناک لها." ( المنصف، ابوبکر احمد ابن عبدالله موسی الکندی، الجلد الاول، جزء 2 صفحه 263 ) یعنی:
" عمر باری مشغول صحبت بود که زنش در میان حرف اودرآمد، عمر به او (زنش) گفت : تو بازیچه هستی، اگر به تو حاجت بود، صدا می زنم.
 و عمرو بن العاص یکی دیگر ازاصحاب محمد میگوید: " زنان لعبت اند، انتخاب کن."  این فقط نظر عمر و ابن العاص نیست، بلکه محمد خودش باری چنین گفته بود: " قال النبی انما المراة لعبة فمن اتخذها فلیصنها." ( احمد ذکی تفاحة، المراة والاسلام، ص 180 ) یعنی: " زنان لعبت اند(بازیچه هستند)، هرکسی که او را میگیرد بگذار که ازش مواظبت کند ( یا او را از دست ندهد ). "
این باور که زن لعبت است، برای معنویات یک مرد مؤمن اهمیت حیاتی دارد، چنانچه غزالی میگوید: " بمجالسة(النساء) و النظر و الملاعیة اراحة للقلب و تقویة له علی العبادة ... لذلک قال الله تعالی ــ لیسکن الیها ــ." (الغزالی، احیاء علوم الدین، جزء 2 ص34 ) یعنی: " در معاشرت با زنان، به آنها نگاه کنید و با آنها بازی کنید، روح تان شاد می شود و قلب تان آرامش می یابد، و مرد برای پرستش خداوند نیرومند میشود ... به این دلیل خداوند میفرماید: ( تا با او ( زن ) انس و آرام گیرد.) " ( قرآن ، سوره 7، آیه 189) 
صرف نظر از نواقصی که اسلام به زنان نسبت داده است و تا حالا یک سری از آنها را بر شمردیم، زن از نظر مبانی اعتقادی این دین دارای ده عورت است ( طبق تعریف فرهنگ فارسی،عورت شرمگاه است عضوی که انسان از روی شرم می پوشاند، هر چه موضع ستر باشد، آلت تناسلی، شرمگاه، شرمجای مجازاً جنس زن ). حضرت علی از قول پیغمبر اسلام می گوید: " للمراة عشر عورات، فاذا تزوجت ستر الزوج عورة واحدة، فاذاماتت ستر القبر العشرعورات." ( کنزالعمال مجلد 22 حدیث 858 ) ، یعنی: " زن ده عورت دارد، وقتی ازدواج میکند شوهر یکی از آنها را ستر میکند و وقتی او میمیرد قبر هر ده عورت را ستر می کند. " ( 26 )
بقول حدیث زیر، زن نه تنها ده عورت دارد بلکه خود همچون عورت است: " المراة عورة فقذا خرجت استشر فها الشیطان." ( رواء الترمذی و قال حسن صحیح ) یعنی: " زن عورت است هنگامیکه او بیرون میرود (از خانه)، شیطان از اوپذیرائی می کند.
بیرون رفتن از خانه شکلی از نمایش عورت، بی عفتی و هرزه گی است که باعث خشنودی و لذت شیطان می شود. به همین دلیل زنان را از رفتن به بیرون از منزل حتی جهت عبادت در مسجد نهی کرده اند، چنانچه از حدیث زیر بر می آید: " اقرب ما تکون المراة من وجه ربها اذا کانت فی قعر بیتها، و ان صلاتها فی صحن دارها افضل من صلاتها فی المسجد." ( الغزالی، احیاء علوم الدین، جزء 2 ص 65 ) یعنی: " یک زن به خدا نزدیکتر است اگر در کنج خانه خودش بماند. و عبادت زن در خانه بهتر است از عبادت او در مسجد."
علی در حدیث دیگری از قول محمد پیغمبر اسلام می گوید: " قال ( ص ) ان النساء عورة" یعنی : " فرمودند زنان عورت مردان هستند و باید در حفظ آن بکوشند.
 علی باز از قول محمد چنین می گوید: " قال ( ص ) النساء عی و عورة فاستروا عیهن بالسکوت و استروا عورتهن بالبیوت." یعنی: " فرمود زنان عی و عورت مردان هستند باید جاهل و ضعیف و عاجز را بسکوت نگاهداشت و عورت و ناموس را در حصن خانه مصون داشت. " ( زنان پیغمبر اسلام ، ص 143 ، حسین عماد زاده ) (یعنی زن نادان است و بمنزله عورت مرد که باید نادان در خانه بماند و عورت هم پوشیده باشد)
دکتر البوطی در مورد پوشش یا حجاب زن چنین میگوید: " علمای مسلمان . . . متفق القول اند در این که زن باید تمام بدنش را بجز دست و صورت، بدون آرایش، از بیگانگان بپوشاند."  در صورتیکه پیروان حنبل و بعضی از پیروان شافعی حتی دست و صورت را نیز جز "عورت" شمرده اند و از اینرو باید که پوشیده باشد. 
" ولکن اصحاب هذا التفسیر ( من یجوزون کشف الوجه والیدین ) وهم المالیکیة والخفیة وبعض الشافعیة شرطوا لجواز کشف المراة وجهها ان لا یکون ذلک فی حالة تشیر الفتنة بان تکون بارزة الجمال." ( الی کل فتنة تؤمن بالله ــ الدکتور محمد سعید رمضان البوطی ص 48 ) یعنی: " و آنهائی که ( مالکی ها ، حنفی ها و بعضی از شافعی ها) به زنان اجازه داده اند تا دست و صورت شان را نمایان سازند، به این شرط که در آنصورت نباید آرایش نمایند. اما اگر زن بطور طبیعی زیبارو باشد پس بایست صورتش را بپوشاند، از هراس اینکه باعث ایجاد فتنه و فساد نشود."
دکتر البوطی دلیل پوشیدن حجاب را چنین توضیح میکند: " ان الله جل جلاله انما فرض الحجاب علی المراة محافظة علی عفة الرجال الذین قد تقع ابصارهم علیها، لحفظها علی عفتها من الاعین التی تراها." (الی کل فتنة تؤمن بالله ــ الدکتور محمد سعید رمضان البوطی ص 98 )
یعنی: "خداوند متعال حجاب را برای زن فرض کرد. او ( خداوند ) این کار را جهت حفظ عفت مرد مقرر داشت . . .، نه برای مواظبت عفت و عصمت زن از چشم مردانی که به او نگاه میکنند."
آنقدر خوب و عزیزی که به هنگام ودا حیفم آید که تو را دست خدا بسپارم........
بدرود و پاینده ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر